Osallistuin viime jaksossa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa
Digitaalinen viestintä ja media –kurssille. Kurssin viimeisenä työnä oli laatia
innovatiivinen työhakemus, jossa käytetään hyväksi sosiaalista mediaa.
Tehtävänanto mahdollisti myös fiktiivisen hakemuksen laatimisen. Tuntui
kuitenkin tosi turhalta lähteä kuluttamaan aikaa fiktiiviseen hakuprosessiin,
kun työnhaku oikeasti on minulle ajankohtaista. Niinpä alusta asti oli selvää,
että yrittäisin oikeasti hyötyä tästä tehtävästä. Muutenkin nykyään huomaan,
että koulujutuissa minulle yhä tärkeämpää on, että oikeasti hyötyisin ja
oppisin kaikesta, mitä siellä teen. Ehkä sitä on vähän siis kasvanut niistä
lukioajoista, jolloin päällimmäinen ajatus oli päästä mahdollisimman vähällä.
Tarkoitukseni on siis hakea töitä taloushallinnosta. Löysinkin kiinnostavan
oloisen työpaikkailmoituksen koskien vuosilomasijaisuutta Esperi Care –konsernin
taloushallinnossa. Ei siis muuta kuin työnhakuun!
Alkuun en tiennyt, mistä lähteä
liikenteeseen. Saadakseni ideoita selailin muutamia kurssin vetäjien linkittämiä juttuja, kuten
Land Your Dream Job With 25 Innovative Resume Ideas (Michael Poh). Alkoi
tuntua, ettei tämä ole ollenkaan hyvä idea hakea talousalan töitä. Nuo netistä
löytyvät huippuinnovatiiviset hakemukset vaikuttivat minun silmääni lähinnä
sekavilta. Kuka haluaa palkata yritykseensä laskentatoimen ammattilaisen, joka
sooloilee jollain kuvan, värien ja äänen sekamelskalla hakemuksessaan?
Okei, oli haettava uutta lähestymistapaa tehtävään. Seuraavaksi luin Dave
Martinin kirjoittaman jutun onlineprofiilien hyödyntämisestä rekrytoinnissa.
Martin kirjoittaa, että läsnäolo somessa on paljon aidompaa kuin se
informaatio, jota perinteisessä rekrytoinnissa tarjotaan työnantajille. Yhtäkkiä
silmäni avautuivat - enköhän minäkin rekrytoijan asemassa haluaisi tietää
nimenomaan, minkälainen tyyppi hakija oikeasti on! Varsinkin pienemmissä
yrityksissä uuden työntekijän palkkaaminen on todella iso investointi, ja
onnistunut rekrytointi saattaa olla jopa elintärkeää firman tulevaisuuden
kannalta. Some-kanavia hyödyntävän hakemuksen aitous voisi ainakin nopeuttaa
palkkausprosessia ja ehkä myös nopeasti karsia ne tyypit, jotka eivät ainakaan
sovi yritykseen.
Päätin laatia työhakemukseni Prezi-esityksenä. Esitystä työstäessäni pidin
kaiken aikaa silmällä työpaikkailmoituksen tärkeimpiä kohtia, kuten kohtia edellytämme ja pääasialliset tehtävät. Jos työpaikkailmoituksessa esimerkiksi vaaditaan
tiettyjä tietoteknisiä taitoja, on varmasti tärkeää kertoa omasta IT-osaamisesta.
Tässä linkki esitykseen:
http://prezi.com/uxz4ifi3kg8l/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
Mitä mieltä sinä olet tällaisesta uudenlaisesta työhakemuksesta? Voisiko se
toimia? Entä ovatko tällaiset visuaaliset hakemukset vain luovalle alalle
kuuluvia, vai voiko niitä hyödyntää myös esimerkiksi juuri taloushallinnon
töitä etsiessä? Mitä lisäarvoa some-kanavia hyödyntävä hakemus tuo suhteessa
perinteiseen hakukirje plus CV –formaattiin?
Itse jään mielenkiinnolla seuraamaan, hyödynkö uudenlaisesta hakemuksestani
mitään. Kiinnostava ja ajatuksia herättävä tehtävä joka tapauksessa.
Visuaalisena tyyppinä itse ainakin innostuisin nimenomaan visuaalisesti kiinnostavasta ja huolella tehdystä hakemuksesta. Olisihan se sitäpaitsi aika helppo tapa erottua mustavalkoisesta massasta, kun vähän enemmän jaksaisi panostaa hakemuksen ulkoasuun. Ja hakemukseen liitettävän oman kuvan olisi varmasti hyvä olla jollain tapaa itseä kuvastava, eikä passikuvamainen vakava mitäänsanomattomuus, josta rekrytoija ei saa mitään irti.
VastaaPoistaOman laadukkaan blogin esilletuonti ei varmasti myöskään olisi haitaksi.;)
Kiitos näistä huomioista! Tuo massasta erottumisen pointti on kyllä tosi hyvä. Ite hain vastikään työpaikkaa, jota uskon aika monen muunkin hakeneen. Suunnittelin tietysti hakemukseni tarkkaan, mutta erityistä huomiota kiinnitin juuri hakemukseen ja työpaikkaan sopivan kuvan valitsemiseen. Niinhän sieltä tuli haastattelukutsu, ja uskon, että tuo kuva oli loppujen lopuksi se ratkaiseva tekijä.
PoistaIte sorrun ehkä aika usein siihen virheeseen, että kuvittelen maailman olevan sellainen millaisena itse sen näen. En vaikka hoksaa, miten tärkeää toisesta ihmisestä saattaa olla visuaalisuus, kun itse en arvosta sitä niin paljon. Kunpa joskus saisi hetken katsoa maailmaa toisen ihmisen silmillä!
Käsittääkseni työnantajat ei "saa" käydä stalkkaamassa hakijoita somesta, mutta mikäli linkin laittaisi työhakemukseen, olisi se tavallaan lupa siihen.. :)
VastaaPoistaOlen samaa mieltä että kuva ja visuaalinen ilme varmasti auttaa paljon.
Mutta kyllähän työnantajat stalkkaa hakijoita somessa! Aiheesta on jonkin verran tutkimusta. Esim van Dijck (2013) käsittelee aihetta tutkimuksessaan You have one identity: performing the self on Facebook and LinkedIn. Van Dijck kirjoittaa muun muassa, että työnantajat etsivät uusia työntekijöitä paitsi LinkedInin kautta, myös muualta sosiaalisesta mediasta. LinkedIn on vähän niin kuin kiillotettu CV, kun taas esim Facesta saadaan henkilökohtaisempaa infoa hakijasta (mt. 212).
PoistaAiheesta tekee tutkimusta esim Jobvite (http://recruiting.jobvite.com/). Täältä löytyy ainakin mielenkiintoisia tuloksia: http://careerenlightenment.com/infographic-2013-social-recruiting-survey-results
Ja kiitos Olli kommentista! Mistä tuo käsitys tulee että työnantaja ei saisi stalkata hakijoita somessa? Mulle ei ollu ikinä tullu mieleen että se olis jotenki kiellettyä.
Olin kuullut tästä esimieheltämme joskus ja omaan korvaan se kuulosti siltä että voi Suomessa hyvinkin pitää paikkansa!
PoistaSelvittelimme asiaa ja jotain löytyi ihan lakitekstistä. :D
"Työnantajan on kerättävä työntekijää koskevat henkilötiedot ensi sijassa työntekijältä itseltään. Jos työnantaja kerää henkilötietoja muualta kuin työntekijältä itseltään, työntekijältä on hankittava suostumus tietojen keräämiseen.
Suostumus ei kuitenkaan ole tarpeen silloin, kun viranomainen luovuttaa tietoja työnantajalle tämän laissa säädetyn tehtävän suorittamiseksi tai kun työnantaja hankkii henkilöluottotietoja tai rikosrekisteritietoja työntekijän luotettavuuden selvittämiseksi."
Laki yksityisyyden suojasta työelämässä 13.8.2004/759
http://www.tyosuojelu.fi/fi/l20040759/1630
kohta §4
Toki tätä varmasti tehdään jossain määrin, mutta esimiehiä tässä periaatteessa sitoo laki.. Että jos haluaa varmistaa että some tarkistetaan, kannattaa hakemukseen laittaa linkki omaan profiiliin.
Hmm...äärimmäisen mielenkiintoista. Kiitos näistä tiedoista! Enpä ollu tosiaan kuullu ennen tästä.
PoistaHyvin olet asiaa pohtinut, Annika! :) Varmaan se hakijan oma avoimuus (että linkittää sosiaalisen median profiilejaan) on etu sinänsä. Näyttää, että "minulla ei ole mitään salattavaa". Aika usein ei rekrytoivassa yrityksessäkään varmaan olla kovin tarkaan selvillä noista säännöistä, tai ne eivät kiinnosta, kun käytännössä kiinni jääminen on mahdotonta. Mutta toivottavaa on tietenkin, että puolin ja toisin toimitaan avoimesti ja rehellisesti!
VastaaPoistaKiitos Ella! Avoimuus ja rehellisyys kunniaan tosiaan!
Poista