Osallistuin tänään journalismiseminaariin, joka pidettiin Haaga-Helian
tiloissa Pasilassa. Bongasin tapahtuman ihan sattumalta Facebookista ja päätin
ilmoittautua, kun sille ei näyttänyt olevan mitään estettä. Missään ei siis lukenut,
että voit osallistua vain, jos olet toimittaja tai toimittajaopiskelija tai
muuten merkittävä henkilö. Niin minä sitten ilmoittauduin ja menin.
Tapahtuma oli paljon osallistavampi kuin olisin etukäteen uskonut. Edessä
oli kaksi isoa kangasta, joista toiselle heijastettiin kunkin esiintyjän
PowerPoint ja toiselle taas Twitterin newsfeed tapahtuman hashtagilla #jousem14.
Jos jollekin nämä Twitterin termit ovat outoja, niin olen pahoillani niiden
englanninkielisyydestä. Termeille ei vain oikein ole hyviä suomennoksia.
NewsFeed on siis se, missä lähetetyt twiitit (viestit) näkyvät (vastaava kuin
Facebookin uutisseinä), ja hashtag on avainsana, jolla viesti luokitellaan.
Ihmiset lähettivät twiittejä ahkerasti, ja heijastettuna näkyi paitsi
huomioita ja kommentteja kustakin aiheesta, myös kysymyksiä esiintyjille ja seminaarivieraiden
välistä keskustelua aiheesta. Itsekin innostuin twiittaamaan, ja oli tosi
mukava tuntea osallistuvansa. Tällainen käytäntö olisi ehdottomasti tervetullut
myös moniin muihin tapahtumiin! Saadaan yleisö aktivoitua ja muodostamaan
mielipiteitä. Toimisikohan tämä vaikka jollain tylsähköllä matikankurssilla? Jos
päästäisiin kaavasta ”proffa puhuu ja yleisö nuokkuu” johonkin osallistavampaan,
aktiivisempaan oppimiseen. Ja koska anonyymisti twiittaaminen ei onnistu,
vältettäisiin asiattomien kommenttien ongelma.
Toinen osallistava tekijä seminaarissa oli keskustelun avaaminen jokaisen
esiintyjän jälkeen. Yleisö oli kyllä niin sanotusti hyvä yleisö; kysymyksiä ja
kommentteja olisi riittänyt varattua aikaa enemmän.
Kerron vähän seminaarissa käsitellyistä aiheista, koska itse olin niistä
paikan päällä ihan innoissani. Melkein pompin penkilläni siellä toisten niin
tyynesti istuvien joukossa.
Riku Siivonen, Long Playn toimitusjohtaja, puhui hitaasta journalismista ja
valotti vähän Long Playn tulevaisuutta. Long Play siis julkaisee laajoja
reportaaseja digitaalisessa muodossa, ja juttuja voi ostaa joko yksitellen tai
alkaa vuositilaajaksi. On sanottu, että tällainen hidas journalismi toimisi
vastapainona klikkausjournalismille (esim. iltapäivälehtien yliampuvat
otsikot). Long Playn kokemus markkinoilta kuitenkin on, ettei toiminta ole
ollut taloudellisesti kannattavaa. Onko hitaan, tutkivan journalismin tekeminen
siis vain toimittajien oma utopistinen haave, jolle ei löydy kysyntää? Arna Grym twiittasi aiheesta seuraavasti:
Onko hitaan journalismin kaipuu
totta vai osittain Riku Siivosen sanoin ”toimittajien oman ammatin
ylevöittämistä”? #jousem14
Siivosen mukaan Long Playn on pakko muuttaa toimintamalliaan, jotta se
säilyisi hengissä. Ratkaisuina ilmeisesti voisivat olla kansainvälistyminen,
laajempien markkinoiden etsintä ja ylipäätään kansainvälisen yhteistyön
tekeminen. Usein kuulee tämän saman perustelun, ettei suomenkielen kokoisella
kielialueella yksinkertaisesti pystytä tuottamaan laadukasta journalismia. Kai
perustelussa täytyy olla jotain perää. Ja jos suurta yleisöä kiinnostaa
klikkausjournalismi tai ehkä tarinat, niin kuin Torkki (Tarinan valta 2014)
väittää, miksi tarjota tutkivaa journalismia? Yksi taloustieteen
perusperiaatteista: kysynnän ja tarjonnan on vastattava toisiaan. Tosiasia,
jonka itse koen tässä yhteydessä vaikeaksi hyväksyä.
Paula Salovaara, yksi Radio Helsingin omistajista, mietti vähän samoja
asioita kuin Siivonen. Henni Auvinen twiittasi liittyen Radio Helsinkiin:
Olenko ainoa, joka ei ole
koskaan kuunnellut Radio Helsinkiä? Miksi yleinen tuntuma on, että se on lähes
kansalaisvelvollisuus? #jousem14
Oletan, etteivät myöskään kaikki tämän blogin lukijat ole välttämättä
kuunnelleet Radio Helsinkiä tai tunne kanavaa muuten. Radio Helsinki on siis helsinkiläinen
radio, joka eroaa muista radioista ainakin soittolistattomuudella eli juontajat
valitsevat soitettavan musiikin itse. Asema myös tarjoaa erilaisia puheohjelmia.
Salovaaran mukaan Radio Helsingin toiminta ei ole tällä hetkellä
taloudellisesti kannattavaa, ja uusia konsepteja kannattavuusongelman
ratkaisemiseksi kaivattaisiin. Twiittasin itse aiheesta seuraavasti:
Mistä rahoitus? Kohtalonkysymys
sekä @LongPlay_fi että @RadioHelsinki –tapauksissa. @PaulaSalovaara @rsiivonen
#jousem14
Pasi Immonen vastasi twiittiini:
@AnnikaLeipälä @LongPlay_fi
@RadioHelsinki Nämä ovat niitä medioita, jotka ansaitsisivat yhteiskunnan
tukea. @PaulaSalovaara @rsiivonen
Kuinka olenkaan samaa mieltä! Olisiko se kuitenkin kansan pakkosivistämistä?
Tuetaan sellaista, josta kansa ei ole valmis maksamaan eli toisin sanoen
sellaista, jolle ei ole tarpeeksi kysyntää. Yritetään viedä kansan mieltymyksiä
ehkä sellaiseen suuntaan, jota sivistyneistö haluaisi, mutta josta tavallinen enemmistökansa
ei ole tarpeeksi kiinnostunut maksaakseen. Mielenkiintoinen aihe, joka kaipaisi
lisäpohdintaa.
Seminaarissa puhuivat myös Torkkuja ja nokkosia –blogin pitäjä Emmi-Liia Sjöholm sekä Docventures-televisiosarjasta tuottajat Riku Rantala ja Elise Pietarila. Mielenkiintoisia pointteja myös näissä puheenvuoroissa, ehkä palaan
joskus niihin. Viimeisenä vuorossa ollut paneelikeskustelu jäi väliin, koska
olin jo etukäteen päättänyt mennä lentopallovuoroon. Ihmisen on tehtävä
valintoja – toisinaan ne ovat tyhmiä, toisinaan järkeviä. Minun valinnoissani
urheilu näyttäisi vievän voiton aika usein.
Näitä ajatuksia kirjoittaessani ainoa toiveeni oli, että tekin saisitte
vähän pomppia innosta. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, ja jaettu seminaari
on kai sitten kaksinkertainen seminaari.
Varmaan ainakaan näinä aikoina kun on tulossa leikkauksia leikkausten perään ja joka päivä saa lukea siitä miten valtion taloudella menee huonosti, ei tavalliset suomalaiset lämpene " ylimääräisten" asioiden julkiseen rahoittamiseen.
VastaaPoistaLapsilisät, työttömyystuet ja julkinen terveydenhuolto yms kiilaa väkisinkin hitaan journalismin ja Radio Helsingin edelle, jos yhteiskunnan tuki ei riitä kaikkeen.
Hienoja asioita anyway, ehkä meillä on joskus varaa kaikkeen. I wish.
Totta! Mutta vaikka taas joskus olis taloudellisesti parempi aika, mikä siltikään oikeuttaisi hitaan journalismin tai Radio Helsingin tukemiseen? Tuntuu että edelle tulemisjärjestyksessä kiilaisi kuitenkin vaikkapa uudet yritykset, joilla ois hyvät tulevaisuudennäkymät ja sitä kautta joskus kyky maksaa takaisin verojen muodossa. Tai ehkä ihmisten käsitykset ja tavat muuttuu taloudellisesti parempana aikana ja Long Play ja kumppanit pärjää joka tapauksessa.
PoistaTosi ärsyttävä muuten käyttää kännykällä tää. Kommentointikenttä on niin pieni et nään melkein vain yhen kirjoittamani rivin kerrallaan.
Eikös Yle-veroa kerätä juuri sen takia, että pystytään tarjoamaan kansalaisille monipuolisia ohjelmia joka lähtöön...
VastaaPoistaTotta kyllä, hyvä huomio!
Poista