sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Olen nähnyt sinut

Minulle tapahtui eilen jotain tosi hätkähdyttävää. Ihminen, jonka olin tavannut vain pari kertaa elämäni aikana, kertoi yhtäkkiä äärettömän teräviä havaintoja minusta. Hän vain tuli siihen ja alkoi puhua. Olin väsynyt, pääni vähän sumuinen, mutta noiden sanojen teräväpiirteisyys ja osuvuus hätkähdyttivät. Ne pakottivat minut katsomaan suoraan, pyyhkäisivät väsymyksen taka-alalle. Silmäni avautuivat, sydämeni hakkasi kovemmin, happi virtasi nopeammin keuhkoihin.

Hetken tuntui, että elin vahvemmin kuin aikoihin. Nojauduin hieman taaksepäin, teki vähän mieli piiloutua muurin taakse. Miten sinä olet voinut nähdä minut?

Tuntui hyvältä, että joku tuntee minut ilman sanoja ja selityksiä. Syvästi hämmensi kuitenkin, että joku on vain minua tarkkailemalla nähnyt kaiken. Pelotti olla avoin. Salaisuudet usein suojelevat, ohjaavat katseet harhaan, estävät satuttamasta.

Hän on tarkkailija ja ajattelija, minä taas ei-ajattelija. En osaisi ikinä ihmistä kuvattaessa valita sanoja niin kuin hän. Minun sanoin takomani ihmiset ovat rikkonaisia ja raajattomia, epätodellisia.

Ihmisten erilaisuus hätkähdyttää joka kerta yhtä syvästi. Joka ikinen kerta se ravistelee minua niin, että voin vain jäädä tuijottamaan suu auki; muovaamani maailma on taas muuttanut muotoaan.


Mikään muu tässä maailmassa ei voi hätkähdyttää minua niin kuin ihmiset, sillä kommunikointi toisten kanssa avaa uusia ulottuvuuksia eteeni. Jokainen kohtaamani ihminen on uusi maailma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti