Kuvan lähde: freedigitalphotos.net |
Meidän piti
eilen enkuntunnilla improvisoida puhe aloittamalla ”Did you know ---”.
Tehtävänannon saadessani menin hetkeksi lukkoon, ajatukset pysähtyivät. En ole
luonnostani mikään kovin hyvä tai rento esiintyjä, etenkään vieraalla kielellä.
Sitten lukko kuitenkin hellitti otteensa ja pystyin ajattelemaan. Käteni lepäsi
sillä hetkellä takkini päällä joten päätin kertoa siitä: Did you know that I bought this jacket for five euros?
Jälkeenpäin
keskusteltiin siitä, miksi se esiintyminen on muka niin kamalaa. Opettaja
kysyi, mikä olisi pahinta mitä voisi tapahtua, jos esitys menisi täysin metsään.
Riippuen tietysti esiintymistilanteesta pahimmat vaihtoehdot olivat päätyminen
youtubeen, työpaikan saamatta jääminen ja ihmisten nauru.
Okei, youtube
tietysti olisi aika hirveä kohtalo, mutta muuten, mitä väliä? Ei kukaan muu
muistaisi tapausta enää seuraavana päivänä.
”Did you know”
–tehtävän tarkoituksena oli muistuttaa meitä niistä esiintymisen perusjutuista.
(1) Muista ottaa yleisö haltuun ennen kuin avaat suusi. (2) Älä aloita
jaarittelemalla tai ääntelemällä ymm tai
ömm vaan mene suoraan asiaan, herätä
yleisö vaikka sitten kysymyksellä Did you
know. (3) Aloita ja lopeta tärkeimmillä pointeilla, keskikohta esityksestä
kuitenkin unohdetaan. (4) Lopeta selkeästi: thank
you lopussa saa aikaan aplodit, pieni pälyily taas herättää epävarmuutta
yleisössä.
Esiintyminenhän
on oikeastaan yksinkertaista. Niin yksinkertaista, että välillä ihmetyttää sekä
oma että muiden pelko sitä kohtaan. Jo neljän kohdan listalla voi päästä
perushyvään esitykseen. Esiintyminen ei todellakaan ole mitään ydinfysiikkaa.
Jos olisin käyttänyt esiintymisen opiskeluun elämässä edes saman verran aikaa
kuin vaikka nyt sen fysiikan, olisin varmasti puolet parempi esiintyjä kuin
nyt. Entä kumpaa kauppatieteilijä tarvitsee elämässä enemmän: lukion pitkän
fysiikan oppimäärää vai esiintymistaitoja?
Ihmettelen
vahvasti, miksei Suomessa ole vielä minkäänlaista elämäntaito-oppiainetta.
Siellä voitaisiin opettaa paitsi esiintymistä myös vaikkapa käyttäytymistä,
elämänhallintaa, valintojen tekemistä ja itseilmaisua.
Erityisesti
kansanedustaja Jani Toivola on toivonut tällaista Norjan mallin mukaista
oppiainetta Suomeen, jossa pohjauduttaisiin draaman, sovittelun ja
yhteisökasvatuksen metodeihin. Kulttuurimme on yhä individualistisempi; lapset
eivät enää opi tärkeitä elämäntaitoja vanhemmilta sukupolvilta. Kun nuoren
perheen vauva saa nuhan, kutsuvat vanhemmat paniikissa ambulanssin paikalle. Ei
ole enää sitä sukupolvien ketjua, äitejä ja isoäitejä kertomassa, miten
toimitaan. Ei ole yhteisöjä. Pitäisikö elämäntaidot saada perintönä äidinmaidossa
vai kehittäisikö yhteiskunta meille elämäntaitosirun, jotta osattaisiin toimia?
Väliaikaisena ratkaisuna elämäntaito-oppiaine voisi hyvinkin toimia.
Toivola twiittasi 7.10. Ylen Ajankohtaisen kakkosen kiusaamiskeskusteluun
liittyen seuraavasti:
Norjassa taiteisiin perustuva ”elämäntaito”
oppiaine. On läpi peruskoulun. Kiusaaminen romahti. Oppilaat ja opettajat voi
paremmin. #a2ilta
Taito esiintyä ja
ilmaista itseään on minun arvostuskategoriassani melkein siellä korkeimmalla
paikalla. Kun niitä ei ole minulle opetettu enkä ole niissä mikään
erityislahjakkuus, olen välillä pulassa. Koen olevani riittämätön. En osaa,
hävettää, minussa on jotain vialla. Ajatukseni palaavat siihen, mitä professori
Matti O. Huttunen sanoi 16.10. Helsingin avoimen yliopiston tunto-luennolla: Syyllisyys liittyy tekoon, häpeä minuun.
Kunpa kovin moni
tämän hetken suomalaislapsi ei joutuisi isona häpeämään sitä, ettei osaa
jotain, mitä hänelle ei ole koskaan opetettukaan.
Yes, I knew it, vastasi yksi yleisöstä esitykseni jälkeen.
Nauratti. Mitä minä taas pelkäsinkään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti