keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Suurimmat oivallukset ovat niitä yksinkertaisimpia

Hoksasin tässä pari päivää sitten jotain todella suurta itselleni, mutta varmaan erittäin pientä toisille. Luin yhtä artikkelia (Lee & Gretzel 2014), jossa sanottiin yksinkertaistaen seuraavasti:
Individual identity: focuses on the difference
Collective identity: emphasizes the similarity
Eli yksilön identiteetti rakentuu muista erottautumalla. Jotta voisi olla oma itsensä, täytyy olla erilainen kuin muut. Voisin kuvitella, että kun yksilö rakentaa minäkuvaa itsestään, saattaa erottautuminen olla jopa teennäisen vahvaa. Esimerkiksi nuori aikuinen saattaa haluta yksinkertaisesti kaikin keinoin olla erilainen kuin kukaan toinen.

Ryhmäidentiteetti taas on sitä päinvastaista, samankaltaisuuksien etsimistä ryhmän kesken. Ollaan suomalaisia, ollaan opettajia, ollaan katolisia.

Olen viime aikoina miettinyt samankaltaisuuksia ja erottautumista toisista, siksi tämä kolahti. Jossakin vaiheessa elämääni halusin kovasti olla suuri yksilö, oikein erilainen kuin muut. Viime viikkoina taas olen tarkkaillut ryhmäidentiteettiä ja omaa ja muiden halua kuulua ryhmään, kuulua laumaan. Minä syön leipää välipalalla, koska sinä syöt leipää välipalalla. On mukava viettää yhteinen välipalahetki samaa asiaa syöden. Ryhmien tarkkailu on tuonut silmieni eteen myös ryhmästä poissulkemisen. Hei, tuolla tyypillä on tuollainen tapa kommunikoida, se ei taida kuulua joukkoon. Jotta ryhmiä voisi muodostua, on johonkin piirrettävä ryhmän rajat. Ikävää, että se tarkoittaa välillä selän kääntämistä osalle ihmisistä. Entä jos minä huudan siellä toisella puolen rajaa, että haluaisin kuulua joukkoon? Harva huutaa, paremminkin painaa kasvot maata kohti ja kävelee pois.

Tavallaan ihminen pyrkii jakamaan toiset ryhmään kuuluviksi (in-group) ja toiset ryhmään kuulumattomiksi (out-group). Sitten aletaan helposti vertailla sisä- ja ulkoryhmän jäseniä sisäryhmän jäsenten eduksi. (Lee & Gretzel 2014)

Olen myös pohtinut ryhmäidentiteettiin liittyen, miksi suomalaisten pärjäämisestä urheilussa saa hyvän fiiliksen. Sivusin aihetta esimerkiksi yhdessä aiemmassa blogikirjoituksessani Mikä penkkiurheilussa viehättää? Abrams ja Hogg (1990) kirjoittavat, että tuollaisessa tilanteessa kokee positiivisen sosiaalisen (ryhmä)identiteetin. Yhteenkuuluvuutta ja ylpeyttä toisen menestyksestä voi tuntea yhteisen sosiaalisen identiteetin kautta (suomalaisuus). Ollaan samaa porukkaa, hyvä että sinä pärjäät.

Paikka, aika ja tilanne määrittävät, milloin ihminen käyttäytyy sosiaalisen identiteetin ja milloin yksilöllisen identiteetin mukaisesti.

Tämä sosiaalisen identiteetin teoria on alun perin Henri Tajfelin ja John Turnerin kehittämä. Muun muassa Abrams ja Hogg (1990) ovat kritisoineet teoriaa siitä, että se vertailee kahta käsitettä, itsetuntoa ja sosiaalista erottuvuutta, kuin ne olisivat jotenkin samalla tasolla vertailtavissa. Teorian mukaan yksilön minäkuva asettuu janalla aina johonkin yksilöllisen identiteetin ja kollektiivisen identiteetin välille. Käsittääkseni kyseenalaista siis on, voiko tällaista janaa edes piirtää, tai ainakaan sijoittaa sinne minäkuvaa.



Jotta voi tuntea olevansa osa ryhmää, on oltava samanlainen. Jotta voi olla yksilö, on oltava erilainen. Tämä oli minun suuri oivallukseni. Olinhan kyllä aina tiennyt tuon, mutten koskaan ajatellut sitä aktiivisesti. Vähän sama fiilis kuin kun on koko ikänsä laulanut jotain laulua tietyillä sanoilla, ja yhtenä päivänä kaveri sanoo, että eihän se noin mene. Tai varmaan aika sama fiilis kun pikkuveljelleni selvisi, ettei Harry Potterissa Ronin pienen pöllön nimi olekaan Postihyytynen (vaan Posityyhtynen).

Tiedättekö, jotenkin pienen yksinkertaisen asian tajuaminen tuntuu valaisevammalta kuin suuren kokonaisuuden hahmottaminen. Loppujen lopuksi elämä on yksinkertaista, jos sen haluaa pitää sellaisena. 

Abrams, D. & Hogg, M. A. 1990. Social Identity Theory. Constructive and Critical Advances. New York: Harvester Wheatsheaf.

Lee, Y. J. & Gretzel, U. 2014. Cross-Cultural Differences in Social Identity Formation through Travel Blogging. Journal of Travel & Tourism Marketing.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti